Vägar och Trottoarer

De vägar vi har i området fyller flera funktioner. Framför allt ska de fungera för transport och parkering men de ska också ha funktionen att öka tillgängligheten för de boende. Vi har flera olika funktioner i Midgård (sopcontainrar, pool, festlokal med mera) som är till för dig som boende. Vägar inklusive gångvägar är till för att sammankoppla dessa funktioner och göra de tillgängliga.

Max 30 km/h är tillåten hastighet inom vårt område, vi har många barn som leker och cyklar i området, det innebär att all körning ska ske med respekt för cyklande och gående.

Framförandet av mopeder och motorcyklar är av säkerhetsskäl förbjudet inom hela vårt område med undantag för de vägar bilar är tillåtna enligt ovan och enligt de hastighetsbestämmelserna.

Kantsten

Kantstenen har flera funktioner, dels att hålla asfalten på plats, dels att snygga till kanter och böjar men kanske främst för att hindra att jord eller grus rinner ner i brunnar som finns i närheten.

Trottoarer

Trottoarer är till för fotgängare i området och får ej blockeras. Något som vi tänker på när vi planerar våra trottoarer är att det ska vara fri sikt i kurvor i syfte att undvika olyckor mellan fotgängare och bil, cykel eller annat fordon.

Detta innebär för dig som fastighetsägare att du måste se till att inga plantor eller andra föremål blockerar sikten i kurvor, samt att du som husägare ansvarar för att inga plantor eller andra föremål hänger över och tar plats på trottoaren.

Se Täby Kommuns hemsida för information om skymmande växtlighet i vägmiljö, dessa regler gäller också på samfällighetens område.