Nyheter 2017-11-04

Hej grannar!

Här kommer lite information från oss i styrelsen (for English see further down).

Avslutade och planerade projekt

Förråden

Förrådsrenoveringen är nu avslutad. På vissa gårdar är det väldigt många cyklar som står ute och även cykelställ, bl a i länga 23-24. Det finns minst ett gemensamt, oftast två gemensamma förråd i ändarna av respektive  länga avsedda för cyklar, ställ in cykelställ och förvara cyklarna där. Rabatterna vid förråden kommer att läggas in som en åtgärd i underhållsplanen, dock ryms det inte i budgeten för de planerade åtgärderna under 2017. Styrelsen återkommer med förslag till 2018 års budget till nästa ordinarie stämma. Hjälps åt att hålla ordning på gårdarna och runt om, det står idag byggmaterial, sopsäckar och annat skräp lite varstans, vänligen ta bort det snarast möjligt.

Total investering för förrådsrenoveringen blev ca 4,5 miljoner kr.

Pool och poolhus

Arbetet med poolerna och marken runt poolerna är nu avslutade för 2017, helt klara blir poolerna till våren 2018. Arbetetet med att bygga trädäck, pergola samt plank runt poolområdet kommer att påbörjas under hösten /vintern och avslutas under våren 2018. Totalrenovering av poolhuset kommer att ske under samma period för att vara klart senast i maj 2018.

Total investering för detta projekt blir drygt 6 miljoner.

Plank och staket mot Vikingavägen, parkeringsplatser, sopstationer, sophus och garageplatser

Arbetet med dessa delar har tyvärr dragit ut på tiden, dels pga av bygglovshantering, dels på att det till en början var svårt att få in tillräckligt många anbud. Nu har vi dock kontrakterat en leverantör och vi kommer inom kort gå igenom de olika detaljerna och göra en tidplan som sträcker sig över 2018. Tyvärr har det visat sig mer komplicerat och mycket dyrare att se över elen och markarbetet som krävs för att bredda samtliga parkeringsplatser, och samtidigt byta ut alla motorvärmare till nya som också ska kunna användas till att ladda bilar med. Vi kommer därför att genomföra de åtgärder som är mest akuta och som ryms i den totalbudget vi lade fram till ordinarie stämman, där det ingår att låna upp till 10 miljoner kr för att finansiera dessa projekt. Styrelsen kommer att presentera åtgärder för kommande år i underhållsplanen och i budget för 2018.

De delar som kommer att påbörjas och avslutas under 2018 med respekt för att vi snart har vinter, är:

• Ta bort all växtlighet som inte är träd och buskar som vi vill behålla mot Vikingavägen och hörnet mot Prästgårdsvägen samt ”öarna” vid infarterna till parkeringsområdet.
  • Nytt plank och staket längs med hela området mot Vikingavägen.
  • Nya bredare parkeringsplatser mot plank och staket längs med Vikingavägen (utan el och motorvärmare).
  • Nytt sophus (där contrainrarna står idag) som kommer att erbjuda sopsortering och plats för grovsopor.
  • Nya semi-nedgrävda sopkärl för hushållssopor och matavfall vid två platser (innebär att vissa av dagens p-platser försvinner).

Total investering drygt 3,5 miljoner kr.

Enligt tidigare beslut på stämma kommer vi snarast möjligt att numrera om samtliga p-platser, respektive fastighet kommer då att erbjudas att skriva avtal för max en (1) p-plats, har man garage kan man då inte skriva avtal för en p-plats. Om man har en (1) p-plats idag kommer man att kunna behålla samma plats man har om man önskar det. Undantaget är de som har p-platser där sopkärlen ska placeras. I och med denna åtgärd kommer ett antal p-platser att frigöras som då kommer att bli gäst p-platser (max 3 dygn) samt ett begränsat antal p-platser kommer att kunna hyras ut till en kostnad av 100 kr per månad, dock max en (1) per fastighet. Bevakning av samtliga parkeringsplatser kommer då att ske och tillstånd ska då finnas väl synligt för fordon på samtliga p-platser i vårt område.

Tidplan och detaljplanering för alla dessa delar kommer vi att informera om snarast möjligt.

Etapp 2 ( kvarvarande kortsidor)

Arbetet med att gräva upp de flesta kortsidorna och ersätta med ny jord och växtlighet är nu avslutat. Under de närmaste åren kommer en entrepenör att sköta om dessa växter och se till att de etablerar sig ordentligt, det kan ta några år innan vi ser slutresultatet. Vi har tyvärr konstaterat att bilar kör in och parkerar i rabatterna samt att växter ryckts upp och även har stulits. Hjälps åt med att hålla koll och var försiktiga när ni kör in med bilar i området.

Total investering för etapp 2 ca. 750 000 kr.

Avtal för garage

I nuläget har vi fem garage där det saknas avtal med samfälligheten och vi vill påminna dem som nyttjar dessa garage att snarast möjligt skriva nyttjanderättsavtal med samfälligheten för att undvika åtgärder. Stämman har beslutat om att den nya avtalsmallen gäller och det också för de som har gamla avtal, vi uppmanar därför även er som har gamla avtal att inkomma med påskrivna avtal enligt den nya mallen.

Snöröjning and sandning

Inför vintern är ny leverantör upphandlad som kommer att sköta snöröjning och grusning/sandning samt grus/sandsopning till våren. Alltrack Markentrepenad AB som har sitt säte i Rönninge By och även sköter andra områden i kyrkbyn är vår leverantör.

Belysning i området

Nu blir det mörkt fort och som alla vet så har det tyvärr skett en del inbrott i vårt område. Vi vill
därför be er alla att tända er ytterbelysning och ha det tänt under de mörka timmarna för att öka risken för att bli upptäckt om brott pågår. Det ökar också tryggheten då det är mycket mörkt på många platser i området.

Träd och buskar på privata tomter

Styrelsen vill uppmana alla som har träd och buskar på sin tomt att se till att de följer lagen (Plan och bygglagen (2010:900) 8 kap 15§ ” Vad som utgör betydande olägenhet ska bedömas med urskiljning och utifrån de förhållanden som råder på den aktuella platsen. Vegetation får inte tillåtas växa så högt att den i oacceptabel grad skuggar grannens tomt. Vid bedömningen av vad som i det enskilda fallet är att betrakta som en betydande olägenhet för omgivningen måste även beaktas områdets karaktär och förhållanden. Toleransnivån kan alltså variera mellan olika platser. De olägenheter som är vanligast förekommande när det gäller växtlighet är skuggning, försämrad utsikt och nedskräpning.”Då vi bor ett tätbebyggt området och många tomter gränsar till varandra, se till att träd och buskar växer inom tomtgräns och inte skapar olägenhet för grannar eller växer ut på samfälld eller kommunal mark, t ex gång och cykelvägar och följer kraven på höjd. Då frukt som ligger kvar på marken eller förvaras utomhus drar till sig t ex råttor vänligen tillse att att frukten tas bort så snart möjligt eller förvara den på annan plats.

Completed and planned projects

The storage

Storage redevelopment is now complete. On some yards there are many bikes standing outside as well as bicycle racks, e.g at Albert Målares väg 23 -24. There is at least one common, usually two common storage at the ends of the respective yards intended for bicycles, pleas move the bicycle racks and bikes there. The flower beds at the storage will be included as a project in the maintenance plan, but it does not fit into the budget for the planned projects during 2017. The board will return with a draft budget to the 2018 annual meeting. Please help to keep the yards tidy and in order, today there are building materials, sack bags and other trash in different places, please remove them as soon as possible.

Total investment approximately 4.5 million kronor.

Pools and pool house

Work on the pools and the ground around the pools is now completed by 2017, the pools will be completed during spring 2018. The work of building wooden deck, pergola and fence around the pool area will commence in the fall / winter and end in spring 2018. The renovation of the pool house will happen during the same period to be completed by May 2018.

Total investment just over 6 million kronor.

Plank and fences towards Vikingavägen, parking lots, garbage stations and garage areas

The work time on these parts has unfortunately been extended, partly due to construction law management and partly because it was difficult at first to get enough bids. Now, however, we have contracted a supplier and we will shortly review the various details and make a schedule that will extend in 2018. Unfortunately, it has proved more complicated and much more expensive to review the electricity and land work required to broaden all parking spaces, while replacing all engine heaters with new ones that can also be used to charge cars. We will therefore implement the most urgent measures that fit into the total budget we presented to the Annual General Meeting (AGM), which includes borrowing up to SEK 10 million to finance these projects. The Board will present measures for the coming years in the maintenance plan and in the budget for 2018.

The parts that will begin and end in 2018 with the respect that we have winter soon are:

• Remove all vegetation, not trees and shrubs, which we want to keep against the Vikingavägen and the corner towards Prästgårdsvägen and the islands at the access to the parking areas.
  • New plank and fence along the entire area towards Vikingavägen.
  • New wider parking spaces against the plank and fence along the Vikingavägen (without electricity and motor heater).
  • New garbage house (where the containers are standing today), which will offer waste sorting and site for coarse waste.
  • New semi-excavated bins for household waste and food waste at two places (means that some of today’s parking spaces disappear).

Total investment just over 3.5 million kronor

According to previous decisions, we will begin to change all numbers as soon as possible on all p-places, each property will be offered to sign a maximum of one (1) parking space. If you have a garage you can’t sign a contract for a p- place. You will be able to keep the place you have today if you wish. The exception is those who have p-places where the semi-excavated bins should be placed. With this, a number of p-places will be released, which will then be guest parking spaces (max 3 days) and a limited number of parking spaces will be available to rent at a cost of 100 kr per month, but max one (1) per property. Guarding of all parking spaces will then take place and permits should be clearly visible in the car for all the parking places in our area.

Timetable and detailed planning for all these parts we will inform you as soon as possible.

Stage 2 (remaining short sides)

The work of digging up most short sides and replacing with new soil and vegetation has now been completed. In the next few years, an entrepreneur will take care of these plants and make sure they establish properly, it may take a few years before we see the final result. We have unfortunately found that people drive in and park in the flower beds and that plants have been pulled up and even stolen. Please help keep track and be careful when driving in with cars in the area.

Total investment for stage 2 approximately 750,000 kronor.

Agreements for the garages

At present, we have five garages where there are no agreement with the community, and we would like to remind those who use these garages to write as soon as possible an agreement with the community to avoid action. The AGM has decided that the new contractual model applies and also for those who have old contracts, we therefore also request that you have old contracts to submit signed contracts under the new template.

Snow removal and sanding

For the upcoming winter, a new supplier is contracted to handle snow removal and gravel / sanding as well as gravel / sand opening in spring. Alltrack Markentrepenad AB, which has its registered office in Rönninge By and also carries other areas in the church town, will be our supplier.

Lighting in the area

Now it’s getting dark and as everyone knows, unfortunately there has been a lot of burglary in our area. Therefore, we want to ask all of you to light your exterior lighting and have it turned on during the dark hours to increase the risk of being detected in case of crime. It also increases safety as it is very dark in many places in the area.

Trees and shrubs on private plots

The Board wishes that everyone who has trees and bushes on their plot to ensure that they comply with the law (Plan and Building Act (2010: 900) Chapter 8, §15, ”What constitutes significant inconvenience should be assessed by distinction and on the basis of the circumstances prevailing therein Vegetation is not allowed to grow so high that it unacceptably shades the neighbor’s plot. In assessing what in the individual case is to be considered as a major environmental disadvantage, the nature and conditions of the area must also be considered. The tolerance level can thus vary between Different places. The most common inconvenience in terms of vegetation is shadowing, deterioration of view and littering. ”
As we live in a densely populated area and many plots adjoin each other, make sure that trees and shrubs grow within the boundary of the land and do not cause nuisance to neighbors or grow out on communal or municipal land, such as walking and cycling routes, and complying with the requirements at height. When fruit left on the ground or kept outdoors attracts e.g rats, please ensure that the fruit is removed as soon as possible or store it elsewhere.